پوشش خبری گسترده آیین رونمایی از پوستر جشنواره توراندخت

به گزارش خبرگزاری جشنواره توراندخت، آیین رونمایی از جشنواره توراندخت با استقبال خبرگزاری های کشور از جمله ایسنا، ایرنا، خبر آنلاین، ایمنا و مهر قرار گرفت و هر یک به انعکاس بخش ویژه ای از این رویداد فرهنگی پرداختند.  خبرگزاری ایرنا به انعکاس سخنان اساتید مدعو در این نشست فرهتگی هنری پرداخت. همچنین در بخش دیگری از پوشش خبری این خبرگزاری، با اشاره به بیانات مدیر بنیاد فرهنگی و هنری توراندخت، دکتر آریا عمرانی که هدف از برگزاری این نشست و جشنواره بین المللی توراندخت را ایجاد بستر علمی و فرهنگی برای تعالی روز افزون جامعه زنان ایران اعلام کرد از قول وی بیان نمود : این رویداد در جهت حرکت عظیم تمدن ایرانی اسلامی است و امیدواریم با حضور موثر اندیشمندان و فعالان حوزه علم، فرهنگ و هنر بتوانیم در راستای  اهداف عالی علمی و فرهنگی کشورمان و زمینه سازی برای اعتلای بیش از پیش جامعه بانوان گام های موثری برداریم.
خبرگزاری ایسنا با اشاره به سخنان پرفسور اسماعیل آذر در این نشست تحت عنوان زن و شعر – زن و جامعه ، از قول وی بیان داشت:

البته هیچ‌کس به‌اندازه حکیم فردوسی از زنان یاد نکرده است، به‌طوری‌که علاقه‌مندشدن سهراب به گُردآفرین را به‌صورت خلق زیبای یک عشق در بحبوحه جنگ سروده است. آذر همچنین به شعر دیگری از فردوسی اشاره کرد که در آن برخی از ارزش‌های زنان برشمرده است. او ادامه داد: فردوسی آورده است که «ز سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنکه با شرم و با خواستست/ که جفتش بدو خانه آراستست/ دگر آنکه فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیفزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود / به پوشیدگی مویش بود»

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه در شعر فارسی گاهی منظور از مرد، انسان است، به بخشی از اسکندرنامه‌ی نظامی نیز اشاره کرد که در توصیف زنی به نام نوشابه آورده است که «زنی از بسی مرد چالاک‌تر/ به‌گوهر ز دریا بسی پاک‌تر».

همچنین به نقل از این خیرگزاری، دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان با یادآوری این سخن از امام خمینی (ره) که فرموده‌اند از دامن زن، مرد به معراج می‌رفت، به واژه‌های «زبان مادری»، «امّ وطن» و «سرباز وطن» اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده جایگاه زن در عرصه‌های مختلف دانست به‌طوری‌که فرزند از زهدان مادر متولد می‌شود به زهدان دیگری به نام زمین می‌رود. دکتر خواجه احمد عطاری در بخش دیگری از بیانات خویش افزود: در اسطوره‌ها نیز آمده که زمین، مادر و آسمان، پدر است و آورده شده که آسمان، نذورات را به پایین می‌ریزد تا زمین بارور شود که نشان می‌دهد زمین، مادر است؛ ضمن اینکه زن در چند نقشِ مادر، همسر، دختر و خواهر ظاهر می‌شود و جایگاه زن، هم در واژگان زبانی و هم در اعتقادات مذهبی و دینی به‌خوبی مورد تأکید است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: درباره زن در نقش همسر مثال‌های بسیاری در هنر وجود دارد به‌عنوان‌مثال در فرش از تاروپود صحبت می‌شود که تار، مرد و پود، زن است و نقش تاروپود در این خصوص بیانگر تکیه کردن مردها به همسرانشان در برابر مصائب جامعه است و به همین دلیل پود به دور تار می‌چرخد تا تار در زیر فشار اجتماع خرد نشود. در معماری نیز گفته می‌شود که سقف، مرد و زن، ستون است و اگر یک سقف بدون ستون باشد فرومی‌ریزد. همچنین در نمونه‌های دینی نیز با زنانی مانند آمنه مادر پیامبر (ص)، حضرت فاطمه دختر پیامبر (ص)، مادر حسنین و همسر امام علی (ع) و هاجر مادر اسماعیل روبه‌رو هستیم.

خبرگزاری ایسنا همچنین به سخنرانی دکتر کاظمی از فعالان حوزه گردشگری هنری کشور اشاره نموده است. به نقل از این رسانه ، محبوبه کاظمی دولابی، با اشاره به موضوع هنر به روایت زن در این جشنواره که دارای دو کلیدواژه طلایی هنر و زنان است و هردو واژه، کلیدهای طلایی توسعه در کشور به شمار می‌روند، گفت: زنان به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن دلیل فرهنگی است دیده نمی‌شوند، اکثر شغل‌های زنان در راستای مشاغل خانگی و سنتی تعریف می‌شود و زمانی که می‌خواهند به سطوح بالاتری برسند با مشکلات و موانع اقتصادی و فرهنگی مواجه می‌شوند؛ ضمن اینکه به‌صورت خودآموخته، نگاهی که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد نگاه تبعیضی است و حتی اگر حرف‌ها چنین نباشد اما رفتارها چنین است به‌ویژه در حوزه اشتغال که یکی از مهم‌ترین موضوعات برای رشد و توسعه فردیِ زنان است.

او با اشاره به دو موضوع استقلال و آزادی افزود: زن یک حلقه نامرئی است که ازیک‌طرف پشتیبان مردان خانواده است و از طرف دیگر آموزگار فرزندان خود هستند که مادر، آن‌ها را با تفکرات و فرهنگ خود تربیت و بزرگ کرده و به جامعه می‌فرستد و این فرهنگ نسل به نسل انتقال داده می‌شود.

همچنین خبرگزاری ایمنا به انعکاس قرائت بیانیه بنیاد توراندخت  توسط آزاده لادریان عضو بنیاد فرهنگی توراندخت در این نشست پرداخته است. در بخشی از این بیانیه آمده است: این بنیاد هرساله جشنواره‌ای در مورد نقش زنان دارد که در این همایش با هدف تعالی بخشی و جریان سازی مؤثر مفهومی در سه حوزه موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی فعال است و برای حضور فراگیر رویکردهای مختلف فکری و هنری بانوان با دعوت از اساتید و بانوان فعال در جهت هرکدام از بخش‌های این بنیاد پای به این عرصه نهاده است. بیانیه توراندخت همچنین اعلام نموده: جشنواره توراندخت نمونه عالی هنر را هنر اخلاقی و زنان را در ایفای نقش در موضوعات هنری مؤثر می‌داند این جشنواره نگاهی جنسیتی ندارد بلکه از مخلوقی که نماد احساس و تفکر است تکریم می‌کند و برای بازنمایی هنر زنان است و بر آن است مرز بین هنر و غیر هنر را باز ترسیم نماید. به گزارش ایمنا عضو بنیاد توراندخت در بخش دیگری از قرائت این بیانیه بیان داشت: امروزه مرزهای هنر و علم، هنرمند و مخاطب به سختی قابل تعریف هستند و اثر هنری یک اثر فیزیکی ساخت هنرمند نیست بلکه جریان سیال اندیشه اوست. وی تصریح کرد: جشنواره توراندخت عرصه‌ای برای نمایش صرف آثار هنری نیست بلکه مجال تعریف کنشی از هنرمند است که به مجالی برای نمایش گاهی است که هنر در آن خلق می‌شود، ما معتقدیم که جشنواره توراندخت مجالی برای قضاوت و جایزه نیست بلکه مجالی برای عرضه هنر زنان است.

برنامه نگار توراندخت شامل آیتم های فرهنگی هنری همچون شاهنامه خوانی و تواشیح و اجرای ارکستر سمفونیک نقش جهان بود.

 

همچنین ببینید

آغاز به کار سامانه گالری آنلاین توراندخت (TArt)

توراندخت گالری tourandokht gallery آغاز به کار پلتفرم جهانی گالری آنلاین توراندخت پلتفرمی برای نمایش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *