بیانیه دبیر کل جشنواره توراندخت به مناسبت برگزاری بخش هنرهای تجسمی این جشنواره

in the name of God

 

اکنون که به لطف خدا و با یاری جامعه هنری کشور موفق به برگزاری نخستین دوره جشنواره هنرهای تجسمی توراندخت گردیدیم جای آن دارد تا مواردی را در قالب این بیانیه به سمع جامعه عظیم هنرمندان کشور برسانم.

سال گذشته عرصه فرهنگی و هنری سرزمین کهن مان شاهد تولد رویدادی بود که رسالتی بیش از یک جشنواره هنری را دنبال می نمود. توراندخت گر چه برای بانوان کشور رویدادی گردید تا تکریم کند هنر شیرزنان ایران عزیزمان را ، اما این جشنواره بر آن بود تا هنر را به جریانی زاینده و ادامه دار در تمامی مقاطع زندگی مبدل سازد. رویدادی که هنر را نه در قالب یک جشنواره بلکه به مثابه یک حرکت تحول گرا در بینش و روش زندگی هنرمند معرفی می نماید. رویدادی که هنرمند را نه از منظر یک جشنواره صرف بلکه با نگاهی مبتنی بر تحلیل دامنه دار حرکت و کنش هنری در آثارش بررسی می نماید. جشنواره ای که برای نخستین بار در کشور ، مولفه های روانی و شخصیتی مخاطب خود یعنی زنان را در نوع خلقت هنری موثر می بیند و بر اساس آن به ارزیابی هنر و هنرمند مبادرت می نماید.

باید توجه داشت که ارزیابی هر رویدادی با لحاظ نمودن جمیع موارد اعم از مشکلات ، محدودیت ها و موانع باید صورت گیرد. گرچه در تمامی مراحل برگزاری این رویداد بزرگ ، گاها با کارشکنی ها و موانع بسیاری روبرو گردیدیم که شاید در توصیف برخی از آنان زبان قاصر باشد اما از آنجا که برایمان وصول به اهداف بزرگ این رویداد از هر مساله ای مهم تر بود زبان به شکایت نگشودیم و تمامی همت مان را صرف اجرایی نمودن ایده جشنواره توراندخت نمودیم . رویداد توراندخت عرصه ای برای فرش قرمزها ، مقاصد و اهداف مالی ، منافع گروهی ، امیال سیاسی و یا رویکردهای غیر هنری نیست و نخواهد بود. این رویداد صرفا برای بزرگداشت و تکریم زنان هنرمندی ست که بدور از هر گونه ادعایی در گوشه گوشه ایران عزیزمان به خلق هنری خود مبادرت می نمایند . این رویداد پذیرای همه عزیزانی ست که بدور از عناوین فریبنده و ژست های کاذب هنری ، دغدغه هنر ایران زمین را دارند .

مفتخریم که با وجود همه مشکلات و محدودیت ها ، در بازه زمانی کوتاه ، به برگزاری چهار نمایشگاه هنری از آثار عزیزان شرکت کننده و اساتید معزز هنرهای تجسمی نائل گردیدیم . وظیفه خود می دانم از تمامی دست اندرکاران ، دبیران، اساتید و هیات های داوری و بویژه اعضای دبیرخانه و دفاتر جشنواره که گاها با رفتارهای نامناسب برخی هنرمند نماها آزرده خاطر گردیدند کمال سپاسگزاری را داشته باشم. قطعا نقصان ها و کاستی هایی در این حرکت آغازین وجود دارد و این مساله در قدم های نخستین هر رویدادی اجتناب ناپذیر می باشد اما امیدمان این است که با یاری و همت جامعه هنرمندان ایران بتوانیم در دوره های آتی ، این کمبودها و نقصان ها را جبران نماییم و شاهد اعتلای روز افزون این رویداد هنری باشیم.

جشنواره توراندخت با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران این جشنواره رویدادی کم نظیر را در عرصه فرهنگ و هنر ایران رقم زد و این مساله قطعا در تاریخ هنر ایران ثبت خواهد گردید. در این میان لازم است تا از دانشگاه هنر تهران که با حمایت های همه جانبه خود از این رویداد هنری در کنارمان بودند نهایت سپاسگزاری را داشته باشیم. بار دیگر بر این نکته تاکید می نماییم که هدف و اولویت جشنواره توراندخت ،  هنر اخلاقمند است . هنرمند قبل از متصف شدن به هر هنری باید به اخلاقمندی پایند باشد تا هنرش در ذهن و جان مخاطب بنشیند و رسالت هنر به غایت انجام ، نائل گردد.

به همه عزیزانی که صدایمان را نشنیدند اعلام موجودیت می کنیم تا بدانند جامعه هنری کشور شاهد تولد رویدادی گردید که منشا تحولات موثری در حوزه هنر و فرهنگ خواهد بود . چه بخواهیم و چه نخواهیم،  توراندخت به عرصه هنر ایران زمین پا گذارده و اکنون یک سالگی خود را جشن خواهد گرفت. از همه دغدغه مندان و دلسوزان هنر ایران اعم از زنان و مردان بزرگ ایران عزیزمان بار دیگر دعوت می نماییم تا در کنارمان باشند و یاریمان کنند تا توراندخت را عرصه ای برای اعتلای روزافزون هنر و فرهنگ کشور عزیزمان کنیم.

حکایت همچنان باقیست ….

اردیبهشت هزار و چهارصد و سه

دکتر آریا عمرانی  

Check Also

آغاز به کار سامانه گالری آنلاین توراندخت (TArt)

توراندخت گالری tourandokht gallery آغاز به کار پلتفرم جهانی گالری آنلاین توراندخت پلتفرمی برای نمایش …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *